آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷
خانه » اخبار جدید » توصیه‌های متخصص تغذیه برای وعده سحری در گفتگو با همشهری آنلاین

توصیه‌های متخصص تغذیه برای وعده سحری در گفتگو با همشهری آنلاین


دكتر منصور رضايي مي‌گويد: برخي از مردم در روزهاي اول روزه داري در ماه مبارك رمضان، دچار سردردهاي شديد و بي‌حالي و .. مي‌شوند بنابراين، اين افراد حتما بايد مخصوصا در روزهاي اول روزه داري، نكات تغذيه اي را به ويژه در هنگام سحر رعايت كنند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اضافه مي‌كند: يكي از موارد شايعي كه در روزهاي اول روزه داري و معمولا حدود ۵ ساعت بعد از سحري، براي برخي از روزه داران بروز مي‌كند، سردردهاي شديد هست. به همين دليل، اولين توصيه جدي اين هست كه كه روزه داران از مصرف غذاهاي ادرارآور به ويژه چاي، قهوه و شكلات پرهيز كنند. اين مواد غذايي چون مدر هستند، سبب دفع آب و املاح از بدن مي‌شوند و همين مسئله، باعث كاهش ذخاير آبي بدن شده و فرد را دچار عطش فراوان مي‌كند.

اين متخصص تغذيه توصيه مي‌كند: چون مردم در طول سال و در وعده صبحانه، چاي ميل مي‌كنند، بهتر هست كه يك هفته قبل از شروع ماه مبارك رمضان، بتدريج مصرف چاي و ساير مواد غذايي ادرار آور را در وعده صبحانه كم كنند تا در روزهاي اول روزه داري دچار مشكل جدي نشوند.

  • حتما سحري ميل كنيد

رضايي تاكيد مي‌كند: نكته دوم كه روزه داران بايد رعايت كنند اين هست كه حتما وعده سحري داشته باشند و سحري ميل كنند.
اغلب افرادي كه صبحانه ميل نمي‌كنند، معمولا بدون وعده سحري هم روزه مي‌گيرند كه اين امر سبب كاهش ذخائر قندي در بدن فرد مي‌شود. سحري نخوردن، باعث كاهش ذخائر مواد قندي در بدن مي‌شود و چون ذخائر قندي براي سوخت مغز ضروري هست، فرد دچار بيحالي، مشكلات گوارشي و سردردهاي شديد مي‌شود و در درازمدت هم معده اين افراد دچار مشكل مي‌شود.

رئيس دپارتمان تغذيه بيمارستان مسيح دانشوري مي‌گويد: توصيه بعدي به روزه داران اين هست كه بعد از وعده سحر، نخوابند چرا كه خواب بعد از سحر، فرد را دچار نوسانات قند مي‌كند و اين امر سردرد و مشكلات گوارشي را براي روزه داران به همراه دارد.

رضايي توصيه‌هاي ديگري هم براي روزه داران دارد. او مي‌گويد:

روزه داران در وعده سحري، حتما از مواد غذايي فيبر دار استفاده كنند. فيبرها در داخل غلات ، نان سنگك، انواع سبزي و‌ميوه‌ها وجود دارد.

به گفته اين متخصص تغذيه، مواد غذايي حاوي فيبر، وقتي كه وارد بدن و روده‌ها مي‌شوند، مواد مورد نياز بدن مثل آب، قند، ويتامين و املاح را آهسته و آهسته وارد خون مي‌كند و سبب مي‌شود كه فرد دچار نوسانات قند و فشار خون نشود و اين همه در حالي هست كه متاسفانه مردم در زندگي شهري، فيبر مواد غذايي حاوي فيبر را حذف مي‌كنند.

مردم بجاي مصرف ميوه طبيعي آب‌ميوه مي‌نوشند و بجاي استفاده از ساقه سبريجات كه داراي مقادير زياد فيبر هست ساقه سبزيجات را دور مي‌ريزند.برنج سفيد، نان سفيد و آرد سفيد مصرف مي‌كنند كه فيبر ندارد و اين همه سبب يبوست مي‌شود و خود يبوست بيماري‎‌هاي ديگررا.

  • غذاهاي فرآوري شده در سحر ممنوع

رضايي توصيه مي‌كند: روزه داران در وعده سحر، از غذاهاي فرآوري شده و كارخانه اي، مثل تن ماهي، انواع سوسيس و كالباس و همبرگر استفاده نكنند. اين مواد غذايي غالبا فيبر كم دارند و در عين حال غني از نمك پنهان هستند كه اين همه سبب تشنگي و عطش فراوان مي‌شود.

  • غذاي چرب نخوريد

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اضافه مي‌كند: در وعده سحر، مردم از مصرف غذاهاي چرب، پرهيز كنند چرا كه با مصرف اين مواد غذايي، بدن براي سوخت و ساز نياز به مايعات بيشتر دارد و همين امر سبب تشنگي و عطش مي‌شود.

در وعده سحر غذاها را بجاي اينكه با نمك و روغن مزه دار كنيد با ليمو ترش، نارنج، سير و پياز و برخي از ادويه‌ها، مزه دار كنيد. مردم در وعده سحر، لبنيات مصرف كنند. غذا را آرام آرام و جويده ميل كنند. آب زياد ننوشند و بجاي قندهاي ساده از قندهاي كامل استفاده كنند . حبوبات و نشاسته‌هايي كه غلات كامل دارند مثل برنج و ماكاروني بخورند و سعي كنند كمتر از پروتئين استفاده كنند.



لینک منبع


اشتراک گذاری مطلب
ایمیل شما آشکار نمی شود
تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است - طراحی شده توسط پارس تمز - سئو و بهینه سازی : نکا موزیک